Editoryal ekibin dışında, kullanıcılarına da kendi içeriklerini
oluşturup paylaşabildikleri bir platform sağlayan Gawker gibi yayıncıları nasıl adlandırılmalı? Ya da Medium gibi hem kendi editoryal ekibine
sahip olup da, aynı zamanda dışarıdan içerik sağlayıcılarla da çalışan, onlara
para ödeyen platformlara ne denir? ’Platform’la ‘publisher’ arası yeni bir isme
ihtiyaç var.
Platisher ne demek?
Aynı anda her iki kavramı da çağrıştıran yepyeni bir kelime.
Yeni jenerasyon medya şirketleri artık çeşitli konulardaki içerik ihtiyaçları
için kendi kadrolarının dışında, o konularda uzmanlaşmış içerik
sağlayıcılarından destek almaya başladı. Editörlerle sistem algoritmasının
birlikte ortaya çıkardıkları sinerjinin avantajlarını keşfettiler. Peki bu geliştirilebilir ve gelecek vaadeden bir
birleşim mi? Bu soruya doğru cevap verebilmek
için biraz geçmişe gitmek gerekiyor.
Amerika’nın online dünyayla
tanıştığı ilk yıllarda online medya şirketleri kendilerini yayıncılar ve platformlar olmak üzere ikiye
bölmüşlerdi. Yayıncılar içerik
yaratırken, patformlar kullanıcılara yenilikleri keşfetme ve birbirleriyle
iletişim kurma olanağı sağlıyordu.
Web 2.0’ın başlamasıyla birlikte Digg, Facebook, Twitter,
Yelp, vb YouTube ve Reddit gibi devler, Google’ın modelini izledi. Hiçbiri aynı anda hem platformu
sağlayıp hem yayıncılık yapma yolunu seçmedi ve aslında bu ayrıma gitmeleri
için güçlü nedenleri vardı...
Bu nedenlerden biri AOL ve Time Warner’ın bu konuda
yaptıkları denemenin başarısızlıkla sonuçlanmasıydı. AOL’un bu medya deviyle
başarısız birleşme girişimi işlerin daha da kötüye gidişiyle sonuçlandı. Bundan
da medya ve teknolojinin aynı çatı altında mutlu bir birliktelik yaşayamayacağı
dersi çıkarıldı.
İkinci neden ideolojikti. Google’ın “Don’t be Evil” (Kötü
olma.) sloganı ile kısmen de olsa demek istediği, aynı anda ‘her şey’ olmaya, her şeyi kontrol altına almaya
çalışılmaması gerektiğiydi. Kullanıcılara
en kaliteli içeriği sunulması ve bunu
yaparken kontrolün editörlerin ya da iş geliştiricilerin insiyatifine değil,
sistem algoritmasına bırakılması gerektiğini kastediyordu.
Bir diğer neden ise hukukiydi. 2000'li yılların ortalarında platformları çeşitli
suçlamalardan, korsan girişimlerden korumak adına oluşturulmuş bir takım yasal
uygulamalar vardı...
4. neden ölçeklenebilirlik argümanı... Medyadaki iş modellerine bakıldığı zaman, yazar, tasarımcı, fotoğrafçı ve editör çalıştırmanın ne kadar maliyet ve
zaman harcadığını görmek umutları söndürüyor.
Son ve belki de en önemli neden; organizasyonel odaklanma
sorunu. Gerçekte hangisinde iyi olduğuna karar vermek gerekiyordu; Mühendislikte mi, "içerik"te mi? İkisini de aynı anda
yapıyor olamazsınız çünkü bu biri konusunda diğerine bağımlı olduğunuz anlamına
gelir. Eğer dünyadaki en muhteşem yeteneğin dikkatini çekmek istiyorsanız, emin olun bu şekilde başaramazsınız.
Saydıklarımızın
çoğunun yayıncılara değil, teknoloji şirketlerine yönelik sebepler olduğunu
farketmişsinizdir. Ama medya
şirketlerinin bu görüşleri içselleştirdikleri ve mucitlik yapmak yerine, teknolojiyi
benimsemeleri gerektiğini kabul
ettikleri de doğrudur. Platformlarla rekabete değil, işbirliğine girmeli.
Tüm
önyargılara rağmen artık bir şeyler değişiyor gibi görünüyor. Sadece Medium ve
Gawker’da da değil üstelik. İyi finanse edilen medya kuruluşları, riskleri göze
alarak platformlarla bütünleşerek iddialı projelere imza atıyorlar. Ve bir bakıyoruz
ki bir sürü Platisher’ımız olmuş.
BuzzFeed, her katılımcı kendi viral içeriğini oluşturabilsin
diye benzersiz bir yayıncılık anlayışı ve analitik sistem üzerine inşa edildi.
Vox Media’nın içerik yönetim sistemi üzerinde çalışan ve Ezra Klein’ın Project
X’i gibi hızlıca yeni affiliate siteleri kurmayı mümkün kılan bir ordu dolusu
geliştiricisi var. Rafat Ali, seyahat
datalarını analiz edebilmek adına yaptığı yüklü teknoloji yatırımına atıfta bulunarak adına Skift dediği “mediata”
(seyahat danışma) şirketi kurdu. Pierre
Omidyar’ın First Look Media’sı ise kar
amaçlı teknoloji şirketi olarak kurulmuşken, kar amacı gütmeyen bir gazeteye
dönüştü. Benim kendi şirketim Sulia ise konunun uzmanları için geleneksel
editoryal kategoriler, algoritmik sıralamayla birleştiren bir platform.
Peki bu gelişme neden şimdi yaşanıyor?
Bunun bir nedeni jenerasyonel. Platisher’lar kariyerlerinin
tamamını Web’de geçiriyor. Geleneksel yayıncıların yaşadığı zorlukları
yaşamıyorlar. Büyük teknolojistlerle
çalışarak harika ürünler yapabileceklerine inanıyorlar. Belki daha da önemlisi,
Web 2.0’da büyüdüler, sosyal ağlar
üzerinde yaşıyorlar ve insanlara bir şeyler üretebilecekleri platformlar
sağlamanın nasıl bir güç vaadettiğinin farkındalar.
Platisherler tüm bu gereksinimleri giderecek. İlk olarak
yayıncılar, içerik oluşturmak için iş ortaklarından ve kullanıcılardan
yararlanarak, sadece haber merkezini kullanarak gelişebileceklerinden çok daha hızlı büyüyebilecekler.
İkincisi, pazarlamacıların içerik oluşturmalarını sağlayarak mecralarını çok
daha hızlı satabilecekler. Bu içerikler daha değerli olup bannerlardan daha iyi performans gösterecek.
Yaratıcılık ve eşsiz içerikler üretmek gibi özellikler platisher’ların
editöryal DNA’sında vardır - ki ideal
olanı da budur, böylelikle etkili
kreatörler ya da marka bilinci yüksek pazarlamacılar için daha cazip bir
platform haline gelecekler. Medium, BuzzFeed, Gawker, Vox ve Sulia’nın yaptığı
tam olarak da bu aslında.
Tabii ki biz Platisherların hala anlamaları gereken bir sürü
konu var. Duygusal, organizasyonel, ideolojik, hukuki... Tüm temel sebeplerimiz hala oyunda. Platisherlar
Google kalitesinde yetenekleri bünyelerine dahil etmeli mi? Platformlarına
zarar verecek içeriklerden nasıl korunacaklar? Korunmaları gerekiyor mu? Fikir
hırsızlıklarından nasıl korunup telif haklarını nasıl koruyacaklar? Kadrolu çalışanlar, sözleşmeli çalışanlar, iş
ortakları ve topluluk (community) arasındaki denge nasıl kurulacak? Bir çok
soru var...
Son bir soru daha;
Eğer Platisher istikrar sağlanabilecek bir model ise –yani
masif kitleyi doğru ölçebiliyorsa ve pazarlama yöneticilerini ciddi bütçeler
ayırmaya motive ediyorsa – Facebook,
Twitter ve Google gibi platformlar Platisher’e dönüşmek için durdurmak için ne
bekliyorlar? YouTube zaten konu bazlı "networkler"le aslında
bundan daha da ileriye gitti. Facebook’un son numarası Paper, içerik yaratmak ve organize etmek üzere editörler
istihdam ediyor. Medyacılar –mesela ben-
kendi kendimize platformların bu konuyla pek ilgilenmeyeceğini, ilgilenseler de
beceremeyeceklerini söylüyoruz. Doğru belki
de... Ama doğru olan bir şey daha var; İlk atılımı yapanlar ilk fırsatları
yakalarlar. Gelenekler ve önyargıların
üstesinden gelinebilir. Platisher’ların yükselişi de bunun kanıtıdır.
image curtsy of Flipbook
2 comments:
kd 8 shoes
hermes belt outlet
red bottom shoes for women
discount oakley sunglasses
canada goose coats
canada goose sale
michael kors outlet canada
canada goose outlet
michael kors handbags
polo ralph lauren outlet online
zhi20170114
بلیط لحظه آخری اصفهان
Post a Comment