Monday, February 18, 2013

Sosyal Medya Çağında Gazetecilik


Dijital devrimin en çok etkilediği mesleklerden biri gazetecilik; İletişim teknolojilerinin baş
döndürücü bir hızda gelişmesi, bilginin küresel olarak dağılımını ve erişimini benzersiz
bir şekilde yaygınlaştırdı. Sosyal medyanın doğuşu ile haberi verme gücü geleneksel
medya kuruluşlarının tekelinden çıkarak `vatandaş gazetecilğine` yeni ve güçlü bir anlam
kazandırdı. Bloglar ve sosyal ağlar sayesinde geçmişte sadece okuyucu/izleyici olan
kitle artık haberin üretilme ve dağıtılma sürecine dahil oldu.


Sosyal medyanın gelişimi, içerik üretim ve dağtım sürecinin bireyselleşmesine olanak sağladı. Video gibi nitelikli içerik formatları ve bireysel web siteleri herkese kendi mikro medyasını kurma ve dijital yayıncı olma imkanı verdi. Geleneksel medyanın kontrol gücü ve ayrıcalıkları sona erdi. Teknoloji sayesinde iletişim çok yönlü hale geldi ve demokratikleşti.


Yeni medya, çok daha açık, katılımcı, paylaşımcı ve çoğulcu iletişim imkanı yarattı; 22 yaşında iki üniversite öğrencisi tarafından kurulan herkesin içerik ve link paylaşabildiği
Reddit.com gibi sosyal haber platformları kuruldu. Ortaya güçlü ve etkili dijital topluluklar
çıktı. Bu nedenle Obama son seçim kampanyasında canlı yayında soruları geleneksel
medya kuruluşları yerine Reddit’in web sitesinde yanıtlamayı tercih etti.
Peki ya dezenformasyon?

Küresel iletişimin demokratikleşmesi gazetecilik birçok meydan okuma ve fırsat
beraberinde getirdi. Herkesin içerik üretip paylaşabilmesi kalitesiz ve yanlış bilgi
patlamasına da yol açtı. İnternette dolaşan dezenformasyon bolluğu objektivite ve
kaliteye olan ihtiyacı arttırdı.

Gazetecilik güven demektir. Verilen haberin, hazırlanan içeriğin gerçekleri yansıtması
ve insanları doğru bilgilendirmesi medya markalarının önemini ve iyi gazetecilerin fikir
önderliğini pekiştirdi. Bu bağlamda araştırmacı gazeteciliğin değeri arttı. ”Güvenilir
kaynak olmak” medya kuruluşlarının en önemli marka değeri haline geldi. Yapılan
araştırmalar sosyal medyada hergün paylaşılan milyonlarca haberin büyük
çoğunluğunun bir avuç gelenksel haber kaynağına dayandırıldığını gösteriyor. Yoğun
bilgi kirliliğinde okuyucu gerçeğe ulaşmak için tanıdığı ve güvendiği medya markalarına
başvuruyor.


Dijital Medyada Milat: Huffington Post


Dijital devrim kendi medya markalarını da yarattı. Siyasi bir blog olarak kurulan Huffington Post birkaç yıl içerisinde 5 dilde yayın yapan küresel bir dijital medya markasına dönüştü.

Gelişen haber, canlı bloglar ve yaşayan hikayelerle bilginin anlık paylaşımına yol açtı.Sosyal medya, etkin kullanıldığında anlık haber vermenin ötesinde üretilen içerik ile ilgili konuşma başlatma fırsatı sağladı. Haberin etkisi sosyal medyada yarattığı yankı ve etkileşim
ile artıyor. Bu aynı zamanda gazetecilere bilgiye kolay ve hızlı erişim olanağı sağlayarak kaynak çeşitliliğini de benzersiz bir şekilde arttırdı. 

Bu süreç ”sosyal gazetecilik” olarak adlandırılan yepyeni bir alan yarattı. Sosyal medyada
güvenilir kaynak ihtiyacı gazetecilerin de kişisel markalarına yatırım yapmalarına imkan
sağladı. Gazeteciler internet üzerinde varlıklarını güçlendirerek okur kitleleri ile doğrudan
iletişime ve etkileşime geçebiliyorlar. Haberi paylaşıp kitlelerle konuşma başlatabiliyorlar.
Özetle, gazeteciliğin anlamının çok zenginleştiği yepyeni bir çağın başlangıcındayız.