Uzun zamandır heyecanla beklenen Facebook’un halka arzı
yatırmcılar açısından hüsranla sonuçlandı. Aylarca öncesinden yapılmaya
başlanan spekülasyonlar hissenin 55 dolarları göreceği ve sürekli yükseleceğini öngörüyordu. Finans çevrelerinden birçok uzman sosyal
medya balonunun şişmesine söylemleri ile katkıda bulundu.
38 Dolardan piyasa sürülen hisseler on gün sonra neredeyse
%40 değer kaybederek 26 – 29 Dolar
bandına oturdu. Bu halka açılmanın en
büyük kazananı tabi ki Mark Zuckerberg ve şirketine kuruluşundan beri kaynak
sağlayan yatırımcılar.
Teknoloji girişimlerine yatırımları ile tanına KPCB’nin
ortağı Mary Meeker Facebook’un halka arzını “finansal tsunami” olarak tanımladı
ve hisselerin kısa zamanda yukarı tırmanmayacağını düşündüğünün altını çizdi.
1 Milyar üyeye yaklaşan Facebook 2011 yılını 4 Milyar Dolar
ciro ile kapattı ve ‘sadece’ 900 Milyon Dolar net kar açıkladı. Evet sadece
diyorum çünkü bir milyar arkadaşı olan bir şirket sahip olduğu tüm bu bilgi
gücüne rağmen üye başına ortalama yılda sadece 1 dolar gibi çok az bir gelir
elde etti. Bunlarla birlikte ABD’nin en önemli reklamveren şirketlerinden
General Motors’un yıllık 10 Milyon Dolarlık Facebook reklam yatırımını durdurma
kararını açıklaması sosyal medya devini daha da zora soktu.
Dünyanın en büyük
sosyal ağı Google, Apple ve Microsoft
gibi teknoloji devleri ile karşılaştırıldığında çok düşük bir gelir üretti.
Bunun temelde birkaç nedeni var; Birincisi insanlar Facebook’a sosyalleşmek
için giriyorlar birşey satın almak için değil. Dolayısıyla reklamlarla çok
tahmin edildiği kadar etkileşime girmiyorlar. İkincisi ise Facebook’a
bağlananların neredeyse yarıya yakını bunu mobil cihazlardan yapıyorlar ve
şirketin henüz mobil cihazlar için geliştirdiği bir etkili bir reklam modeli
yok. Tabi ki tüm bunlar dünyanın en büyük sosyal medya ağı için herşeyin sonu
değil, Facebook yaratıcı gelir modelleri ile orta vadede kendini büyük internet
oyuncuları arasında kalıcı kılabilir.
Tüm bu sürecin en büyük kazananı şirketini 7 yıl gibi kısa
bir sürede 100 Milyar Dolara değerlemeyi başaran Zuckerberg. Kaybedenleri ise
henüz yeni kurulmuş sosyal medya girişimleri.
Sürekli şişirilen sosyal medya balonuna güvenerek Facebook’a para
yatıran onlarca emeklilik fonu ve klasik kurum var. Bundan sonra özellikle
klasik kurumsal yatırımcılar karlılığı ve gelirleri netleşmeyen yeni şirketlere yatırım yapmak konusunda çok
daha muhfazakar davranacaklar.
No comments:
Post a Comment